Bel voor advies 088 247 5610
Kooi Alarm Center 088 247 5601

Kooi camerabeveiliging viert 10 jarig bestaan

CEO Pieter Kooi: 'Ik had nooit durven dromen dat we nu hier zouden staan'


DRACHTEN - Wat ooit begon als een lokaal bedrijf dat camerabeveiliging verzorgt op bouwplaatsen, groeit binnen tien jaar uit tot een groot internationaal bedrijf dat in twintig Europese landen beschermt tegen inbrekers, dieven en ander gespuis. CEO Pieter Kooi, een Fries in hart en nieren, staat aan het roer van deze snelgroeiende organisatie: “Op de wc in mijn ouderlijk huis hing een tegeltje met de tekst; als je meer wilt bereiken, moet je meer doen. Die wijsheid heb ik altijd met mij meegenomen.”

 

Tien jaar geleden stuit de dan 26-jarige Pieter Kooi, dan nog verkoper van kopieermachines, op een gat in de markt. Hij ziet dat bouwlocaties nog altijd worden beveiligd door beveiligingsmedewerkers die de hele nacht on site zijn, terwijl in andere branches automatisering en digitalisering een steeds grotere rol spelen. Dat moet toch ook kunnen in de beveiliging, bedenkt Kooi. Hij leent geld van zijn vader, die net zijn boerderij verkocht heeft, en start een bedrijf; Kooi Security.

Met niks begonnen

“We begonnen met niets”, vertelt Kooi over de eerste jaren van zijn onderneming. “Stap voor stap breid je dan uit. We ontwikkelden software en hardware waardoor we op afstand locaties konden beveiligen.” Dat doen ze met tijdelijk plaatsbare camerasystemen op locatie en een eigen meldkamer. Als de camera beweging detecteert, bijvoorbeeld ’s nachts, is de meldkamer, het Kooi Alarm Center, gelijk op de hoogte. Eerst wordt een sirene en een spraakbericht afgespeeld. Meestal schrikt dit al voldoende af. Is dat niet het geval, dan staat het Kooi Alarm Center in direct contact met de lokale politie, die de inbreker in de kraag kan vatten.

Dat het bedrijf tien jaar later op de plek staat waar het nu staat, heeft Kooi nooit kunnen voorspellen of durven dromen. “Nee, daar was ik niet mee bezig. We hebben keihard gewerkt en ons volop ingezet voor het bedrijf. Soms zelfs ten koste van andere dingen, zoals mijn gezinsleven.” Het ondernemerschap zit hem in het bloed. Letterlijk, zo ontdekt hij wanneer hij onderzoek doet naar zijn stamboom. “Ik kwam erachter dat onze familie al negen generaties lang onderneemt, als boer of als handelaar. Mijn vader is altijd boer geweest en ik dacht eerst dat ik dat ook zou worden. Op mijn vijftiende heb ik toch besloten om het bedrijf niet over te nemen, omdat de huidige regelgeving het boeren heel moeilijk maakt. Toch heeft een deel van mij altijd willen ondernemen.”

Vanuit huis krijgt hij belangrijke en wijze lessen mee over het ondernemerschap, die hem helpen het bedrijf steeds stabieler en groter te laten groeien. “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Hou je voeten op de grond, zulke lessen. Op onze wc hing een tegeltje met de tekst; als je meer wilt bereiken, dan moet je meer doen. Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap die ik heb mee gekregen van thuis. Dat we nu hier staan, dat hebben we te danken aan al die medewerkers die hard gewerkt hebben voor het bedrijf. Daar ben ik ben ontzettend trots op.”

Kooi heeft inmiddels klanten in twintig Europese landen en dat brengt af en toe uitdagingen met zich mee. “Ondanks dat onze culturen op elkaar lijken, zijn er toch kleine verschillen. Dat maakt samenwerken soms lastig, maar ook leerzaam. Ik leer elke dag weer wat nieuws, van mijn collega’s, maar ook van leveranciers en klanten. Dat maakt mijn werk dynamisch.”

GRUTSK op de Friese roots

Ondanks dat Kooi inmiddels een internationaal bedrijf is, houdt het vast aan zijn Friese roots. “Friesland is heel belangrijk voor ons,” legt Kooi uit. “Ons hoofdkantoor staat in Drachten en we werken veel met lokale ondernemers. De provincie zit in ons bloed.” Afgelopen jaar heeft het bedrijf onderzoek gedaan naar zijn DNA. Door met collega’s, klanten en leveranciers te spreken hebben ze een beeld gekregen over hoe het bedrijf gezien wordt. “Eén woord dreef dankzij het onderzoek naar boven; Grutsk, trots in het Frysk. De letters van het woord staan voor belangrijke waarden in het bedrijf: Goal orientated, Reliable, Unique, Together en Specialist, dat is waar wij als Kooi voor willen staan, dat is wie we willen zijn. En de K staat natuurlijk voor Kooi.”

Dit jaar viert het bedrijf zijn tienjarig bestaan, maar door het coronavirus kan er niet groots worden uitgepakt. “Natuurlijk hadden we dat gewild, maar dat doen we later wel een keer. Eerst vieren we het kleinschalig. Een taartje voor de medewerkers, misschien een borrel op afstand.” Het is voor Kooi ook nog allemaal een verrassing, er wordt hard gewerkt om er toch een bijzondere dag van te maken.

Altijd in Drachten

Kooi beweegt zich in een snelgroeiende markt. Dat maakt het lastig om ver in de toekomst te kijken. Toch durft Pieter Kooi stiekem te dromen over waar het bedrijf over tien jaar is: “Ik hoop dat er dan een stabiel bedrijf staat. Dat we onze positie op de Europese markt hebben verstevigd en wie weet dat we ook overzee kunnen beginnen. Het mooist zou zijn dat de mensen die nu bij ons werken, tot hun pensioen ons team blijven versterken en dat ook hun kinderen een goede werkgever vinden in Kooi.” Of het hoofdkantoor over tien jaar nog steeds in het Friese Drachten staat, daar twijfelt hij niet over: “Absoluut, we zullen altijd in Drachten blijven.”a Surveillance!

Bron: Rondomvandaag

Wij werken met trots voor deze bedrijven
Solarcentury
Oosterhofholman
Logo Boskalis
Verkley
Logo Ahak
Akor
Vestas
Logo Vissersmit
Logo Denys
Logo Vanvulpen
Bam
Heijmans
Nordex
Siemens Gamesa
Enercon