Bel ons 088 247 5610
Kooi Alarm Center 088 247 5601
Offerte aanvragen
Bart Ledegang -
14 april 2022

Wat begon met een enkel ritje mondde uit in een hechte samenwerking tussen transportbedrijf Koster en Kooi camerabewaking. De Units for Observation (UFO’s) worden niet alleen door heel Europa vervoerd, ook installeren de Koster-chauffeurs de mobiele camera-units ter plaatse. De storm van 11 maart jl. bewees weer eens de flexibiliteit van het Wolvegaster bedrijf.

“Het eerste telefoontje van Kooi kwam ’s middags rond 17.00 uur toen de wind al tot stormkracht aantrok,” blikt Dannick Koster terug. Dannick is de vierde generatie Koster in het bedrijf en verantwoordelijk voor de logistieke planning en het aansturen van de chauffeurs onderweg. “De hele avond hebben we druk met Kooi gebeld en zaterdagochtend hadden we een meeting. We maakten een analyse van de schade. Veel camera’s in Nederland waren uit koers geblazen. Meteen hebben we vier chauffeurs opgetrommeld, de adressen verdeeld en zijn we het land ingegaan om de UFO’s weer goed te zetten. Ikzelf reed ook mee. Vooral bij de grote windparken stond al snel weer alles zoals het moest.”

Typisch

“Dat is typisch Koster,” analyseert Bert de Jong het avontuur. Hij begon in 2006 als planner maar is inmiddels directeur van Koster. “Wij zijn altijd bereikbaar en zeggen nooit nee. Net als Kooi denken ook wij het liefst in oplossingen. Daarom passen we ook zo goed bij elkaar.” En Koster wil meer zijn dan een pendelaar met goederen. Bert: “Van A naar B rijden kan iedereen. Je zult écht mee moeten doen. Daarom rijden onze chauffeurs het materieel van Kooi niet alleen naar hun bestemming, ze installeren de camera’s ook meteen op locatie en gaan pas weg als het Kooi Alarm Center in Drachten kan meekijken. Dat maakt ons wel uniek.” Eén keer per jaar is er een leerzame bijeenkomst op het terrein waar de experts van Kooi uitleg geven over alle UFO’s en andere producten én ervaringen worden uitgewisseld om de samenwerking nog verder te verbeteren. Het tekent de bijzondere relatie tussen de twee ondernemingen. “Bij Koster denken ze altijd in kansen en mogelijkheden. Daarbij hebben ze ook nooit een negen tot vijf-mentaliteit. Dat is heel prettig,” aldus projectmanager Liekele Kamminga van Kooi.

14

Petroleum

Koster begon in 1927 als vervoerder van petroleum en vee. In de jaren ’80 van de vorige eeuw werd de overstap gemaakt naar het speciaal transport. Nu zijn er 25 vrachtwagens dagelijks onderweg en is er ook nog een flexibele schil van zelfstandige chauffeurs met eigen wagen die bij grote drukte kunnen worden ingezet. Er worden vooral immense silo’s op diepladers vervoerd en de UFO’s van Kooi Camerabewaking. Dit zijn de camera-units die bouwplaatsen, windmolenparken en zonnevelden bewaken. Dannick: “Hadden we in 2014 nog één of twee ritjes per week, nu zijn dat minimaal 15 per dag.” Het begon allemaal met een eerste ritje. “Dat beviel goed van beide kanten,” blikt Bert terug. “Er reden meerdere partijen voor Kooi. Toen kwam men toch tot de conclusie dat het niet altijd om de goedkoopste vervoerder gaat maar ook om de meest flexibele. Zo kwamen wij boven drijven. Kooi is inmiddels een belangrijke klant en we rijden voor hen met vaste tarieven door heel de Benelux.” Maar evenzo makkelijk rijden de wagens naar Frankrijk en Oostenrijk. Onlangs moest nog een UFO uit Polen worden gehaald. Twee recent aangeschafte trucks zijn inmiddels zelfs vakkundig zwart gespoten en voorzien van een Kooi-logo.

Vestas
Enercon
Nordex
van Vulpen
Boskalis
Heijmans
Statkraft
A.Hak
Akor
Visser & Smit Bouw
Bam
Oosterhof Holman
Attero
Renewi
AVRI
Omrin
AVR
Pre Zero
Beelen
Beatsen